מעבר דירה יכול להיות לא פשוט, ואף מתיש, ובדרך כלל הוא ממש לא מסתכם ביום המעבר בלבד. פרט לשינוע כל תכולת הבית אל הכתובת החדשה, שעלול לקחת לכל הפחות מספר שעות, ולעתים עלול להתפרס על פני כל היום (תלוי במרחק ההובלה ובכמות התכולה), כדאי לקחת בחשבון את "טופס הטיולים" שצריך לעשות בעירייה, בחברת הגז ובחברת המים, את התקנות האינטרנט, שידורי הטלוויזיה, קו הטלפון וכו' וגם את התקנות מכשירי החשמל. האם עומדות לצד השכירים זכויות עובדים במעבר דירה?

זכויות עובדים במעבר דירה לפי החוק

זכויות עובדים במעבר דירה - מה החוק אומר?

החוק אינו מגדיר באופן חד משמעי זכויות עובדים מיוחדות במעבר דירה, אך יש כמה זכויות שניתן לנצל בתקופה זו:

• לרשות העובד יש ימי חופשה שהוא צובר מידי חודש. באפשרות העובד לנצל את ימי החופשה הללו בתיאום מראש ובהסכמת המעסיק בלבד ועבור ימים אלו הוא יקבל את מלוא השכר שמגיע לו בעבור יום עבודה מלא.
  • במידה והמעסיק לא אישר את יום החופש שהעובד ביקש, לעובד יש את האפשרות לקחת 2 ימי חופשה לאורך שנת העבודה, שאינם באישור המעסיק לפי בחירתו במספר תנאים:
  1. העובד חייב להודיע על ניצול ימי החופשה הללו 30 יום מראש
  2. אחד מימי החופשה הללו חייב לכלול את אחד המועדים שנקבעו בחוק, ביניהם צום עשרה בטבת, צום גדליה, תענית אסתר, תשעה באב, חג הסיגד, שושן פורים, ראש השנה האזרחית, ערב שבועות, יום האישה הבינלאומי, יום ירושלים ועוד.

הטבות כספיות שעומדות לרשות העובד שעובר דירה

עובד שמתגורר למעלה משנה בחלק מישובי הפריפריה זכאי לקבל זיכוי ממס הכנסה. כמו כן, מגורים בקו העימות מזכים את העובד במענק בטחוני לצורך בניית ממ"ד.

האם עובד שמתפטר עקב מעבר דירה זכאי לקבל את כספי הפיצויים שלו?

עובד שהתפטר עקב מעבר דירה זכאי לקבל את כספי הפיצויים שלו במספר תנאים:

• במידה והעובד העתיק מגוריו למקום שרחוק ממקום העבודה הנוכחי שלו. את חישוב המרחק שבגינו רשאי העובד לנצל זכות זו יש לבדוק לפי פרסומי מרחקי הדרך של מחלקת המדידות הממשלתית.
  • במידה והעובד התחתן או התגרש, ועקב נישואיו או גירושיו העתיק את מגוריו למקום מרוחק יותר, שרחוק לכל הפחות 40 ק"מ ממקום העבודה.
  • במידה והעובד העתיק מגוריו מיישוב לא חקלאי ליישוב חקלאי, ובתנאי שיגור ביישוב זה לכל הפחות 6 חודשים.
  • במידה והעובד העתיק את מגוריו מיישוב שאינו בפיתוח ליישוב באזור פיתוח, ובתנאי שיגור ביישוב זה לכל הפחות 6 חודשים. יישובים אלו מוגדרים בחוק, וכוללים עשרות יישובים, ביניהם מצפה רמון, אילת, אופקים, יבנאל, כפר ורדים, גבעת אלה, נצרת עילית, ערד, ראש פינה, מטולה ועוד עשרות ישובים נוספים.
  • במידה והעובד העתיק את מגוריו עקב מינוי בן/ בת זוגו לתפקיד במשטרת ישראל או בשירות בתי הסוהר, ובתנאי שהמרחק ממקום העבודה עולה על 40 ק"מ לכל הפחות והנו רחוק יותר ממקום המגורים הקודם.
  • במידה והעובד העתיק מגוריו להתנחלות או היאחזות, ובתנאי שיגור שם לכל הפחות 6 חודשים.
  • במידה והעובד העתיק את מגוריו עקב שליחות של בן/ בת זוגו מטעם המדינה/ ההסתדרות הציונית העולמית/ קרן קיימת לישראל/ קרן יסוד, ואין לעובד אישור לחופשה ללא תשלום מהמעסיק.
  • במידה והעובד העתיק את מגוריו לירושלים בשל הצטרפות בן/ בת הזוג לשירות המדינה או גוף ציבורי, שהממשלה אישרה בו עניינה.
  • במידה והעובד העתיק את מגוריו עקב מעבר בן/ בת זוגו למקום עבודה חדש, שמיקומו מרוחק לכל הפחות 40 ק"מ והנו רחוק יותר ממקום המגורים הקודם.

למי פונים לצורך מימוש הזכות?

על מנת לממש את הזכויות שצוינו נדרשים להציג טפסים ואישורים שונים. כמו כן, על מנת לשמור על יחסי עובד- מעביד תקינים, כדאי להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה תל אביב, שיוכל להדריך את העובד כיצד לממש את זכויותיו מבלי לפגוע במעמדו.

גם המעסיקים עלולים להיפגע עקב מעבר דירה של העובד. על מנת להימנע מכך כדאי להיעזר בעורך דין, שמתמחה בייצוג חברות ובדיני עבודה, שיסייע להם להגן על זכויותיהם על פי חוק.